B2B Entegrasyonunda EDI ve API Karşılaştırması
Elektronik Veri Değişimi (EDI), dış B2B sistemleri ve ticari ortakları entegre etmede uzun yıllardır önemli bir rol oynamaktadır. Uygulama Programlama Arayüzleri (API'ler), diğer uygulamalar tarafından erişilebilen ve gerçek zamanlı olarak seçilmiş sistem fonksiyonlarını sağlayan bir arayüzdür. Eğer API'ler buna göre oluşturulursa, B2B entegrasyonu için de kullanılabilirler. Bu nedenle, bir sonraki B2B entegrasyon projesi için doğru yaklaşımı seçmek için EDI ve API'yi karşılaştırmak önemlidir!
EDI ve API Kayıtları
Özellikle tedarik zinciri odaklı endüstrilerde, EDI, kağıt ve manuel işlemlere gerek olmadan elektronik bir formatta sistemler arasında bilgi alışverişi yapmak için standartları belirler. EDI, ticari ortakları birbirine bağlar ve 1970'lerden beri Tedarik Zinciri Yönetimini (SCM) otomatikleştirir. EDI ile veriler yapısal bir şekilde alışveriş edilir ve zamanla çeşitli endüstriler ve bölgelerde birkaç EDI mesajlaşma standardına yol açar. EDI, otomotiv, lojistik, CPG ve perakende, imalat ve hizmetler endüstrileri için tedarik zinciri süreçlerinde hala hakimdir.
API'ler, yazılım arayüzleri olarak web hizmetleri ve sistemlere uzun bir kayıt geçmişine sahiptir. API kavramı, Hizmet Odaklı Mimari (SOA) hareketinden ve REST ve HTTP üzerinden web hizmetlerinin yükselişinden bu yana 2000 yılından bu yana oluştu.
Bugünün B2B işlemleri için, API'ler gerçek zamanlı iş süreçleri için daha uygun ve daha senkronize bir iletişim tarzı için tasarlanmıştır. Temsil Durumu Transferi (REST) veya RESTful web hizmetleri, API uyumluluğunu sağlar ve web kaynaklarının metinsel temsillerine erişimi ve değişimini, durumsuz işlemlerin bir birleşik ve önceden tanımlanmış kümesini kullanarak sağlar.
Şekil 1: Karşılaştırma Tablosu EDI ve API
Teknik olarak, köklü EDI B2B entegrasyon teknolojilerini API'lerle değiştirmek genellikle mümkün olacaktır. Ancak böyle bir değiştirme mümkün mü yoksa aynı zamanda mümkün mü?
En uygun iş değeri, yukarıdaki karşılaştırma tablosunun çizgileri boyunca türetilebilen kullanım örneği için doğru seçimle birlikte gelir.
Ubden'in Business Integration Suite (BIS), tam olarak bu yaklaşımı güçlendiren Hibrit Entegrasyon Platformu'dur (HIP). BIS, yalnızca EDI ve API değil, aynı zamanda MFT, IIoT ve E-Faturalama da dahil olmak üzere her türlü B55B entegrasyon senaryosunu mümkün kılan 2'ten fazla farklı iletişim adaptörü sunar.
Elektronik Veri Değişimi (EDI), dış B2B sistemleri ve ticari ortakları entegre etmede uzun yıllardır önemli bir rol oynamaktadır. Uygulama Programlama Arayüzleri (API'ler), diğer uygulamalar tarafından erişilebilen ve gerçek zamanlı olarak seçilmiş sistem fonksiyonlarını sağlayan bir arayüzdür. Eğer API'ler buna göre oluşturulursa, B2B entegrasyonu için de kullanılabilirler. Bu nedenle, bir sonraki B2B entegrasyon projesi için doğru yaklaşımı seçmek için EDI ve API'yi karşılaştırmak önemlidir!
EDI ve API Kayıtları
Özellikle tedarik zinciri odaklı endüstrilerde, EDI, kağıt ve manuel işlemlere gerek olmadan elektronik bir formatta sistemler arasında bilgi alışverişi yapmak için standartları belirler. EDI, ticari ortakları birbirine bağlar ve 1970'lerden beri Tedarik Zinciri Yönetimini (SCM) otomatikleştirir. EDI ile veriler yapısal bir şekilde alışveriş edilir ve zamanla çeşitli endüstriler ve bölgelerde birkaç EDI mesajlaşma standardına yol açar. EDI, otomotiv, lojistik, CPG ve perakende, imalat ve hizmetler endüstrileri için tedarik zinciri süreçlerinde hala hakimdir.
API'ler, yazılım arayüzleri olarak web hizmetleri ve sistemlere uzun bir kayıt geçmişine sahiptir. API kavramı, Hizmet Odaklı Mimari (SOA) hareketinden ve REST ve HTTP üzerinden web hizmetlerinin yükselişinden bu yana 2000 yılından bu yana oluştu.
Bugünün B2B işlemleri için, API'ler gerçek zamanlı iş süreçleri için daha uygun ve daha senkronize bir iletişim tarzı için tasarlanmıştır. Temsil Durumu Transferi (REST) veya RESTful web hizmetleri, API uyumluluğunu sağlar ve web kaynaklarının metinsel temsillerine erişimi ve değişimini, durumsuz işlemlerin bir birleşik ve önceden tanımlanmış kümesini kullanarak sağlar.
EDI vs API Nasıl Karşılaştırılır?
EDI ve API'nin her ikisi de entegrasyon teknolojileridir. İlgili kökenleri ve amaçları nedeniyle, EDI ve API arasında farklılıklar vardır.Şekil 1: Karşılaştırma Tablosu EDI ve API
EDI | Apı 'leri | |
---|---|---|
Tarih | 1970'lerden beri kurulmuş ve zamanla büyümüştür | ~ 2000'den beri mevcut olan SOAP, Bulut bağlamında REST yükseltme |
Taşıma Protokolü | AS2, AS3, OFTP2, SFTP ve daha fazlasını içeren çeşitli protokoller | API çağrıları için temel aktarım protokolü olarak HTTP/S |
Çağrı Düzeni | Yapılandırılmış veriler için onay mesajları içeren zaman uyumsuz çağrı | Yapılandırılmış verilerin gerçek zamanlı değişimi için senkronize çağrı |
Mesaj Biçimi | EDIFACT, ANSI X12 ve diğerleri standartlaştırılmış formatlara dayanmaktadır | XML (örneğin AS4 için), JSON (REST için) |
Biçim Açıklaması | Mesaj Yönergeleri | Açık API standardı (Swagger), WSDL |
Kullanılabilir Biçimler Dizini | İlgili EDI Kılavuzu | API Sağlayıcısının API Kataloğu |
Veri Boyutu | Toplu verileri işleyebilme özelliği | Toplu veriler için tasarlanmamıştır |
Tipik Senaryolar | Paketlenmiş bilgilerin toplu olarak işlenmesi - Sistemden Sisteme - Paketlenmiş bilgilerin veri dönüşümü - AS2, OFTP2 veya VAN üzerinden harici ticaret ortaklarına B2B/EDI bağlantısı | - Gerçek zamanlıya yakın modüler tekli taleplerin bilgi talebi - Sıralı adımlarda gerçek zamanlı rezervasyon - Kurumsal Uygulama Entegrasyonu (EAI) - API özellikli bulut uygulamalarına bağlanın |
İçerik Hatası İşleme | Dosyalarla zaman uyumsuz toplu işleme nedeniyle, bu genellikle alınan dosyaları kaydeden uygulamada (örneğin ERP) gerçekleşir. | Eşzamanlı yaklaşım nedeniyle, herhangi bir hata genellikle API çağrısını durdurur ve hata işleme gönderen tarafında gerçekleşir. |
Standart | Endüstriye özgü tatlarla son derece standartlaştırılmış | Yaygın ve yerleşik standartlar yok |
İş Sürücüleri | Uzun vadeli iş ortaklıklarında süreç optimizasyonu ve maliyet düşüşleri ile yönlendirilir | Dijitalleşme ve verilerden para kazanma ile yönlendirilen "ad hoc" dahil olmak üzere yeni entegrasyon yolları açın |
Teknik olarak, köklü EDI B2B entegrasyon teknolojilerini API'lerle değiştirmek genellikle mümkün olacaktır. Ancak böyle bir değiştirme mümkün mü yoksa aynı zamanda mümkün mü?
En uygun iş değeri, yukarıdaki karşılaştırma tablosunun çizgileri boyunca türetilebilen kullanım örneği için doğru seçimle birlikte gelir.
Tek Platformda EDI ve API
EDI ve web hizmetleri API'leri birlikte sorunsuz bir şekilde çalışabilir ve birbirlerini tamamlayabilir. Bu nedenle, API'ler bugün her türlü B2B işleminin bütünsel bir yaklaşımı için gerçek zamanlı erişim sağlayan makul bir B2B entegrasyon stratejisinin bir parçasıdır. Gerçek zamanlı ve dosya tabanlı toplu işlem, bu işlemler aynı platformda çalışıyorsa ve birbirleriyle etkileşime girebiliyorsa birbirlerini sorunsuz bir şekilde tamamlar.Ubden'in Business Integration Suite (BIS), tam olarak bu yaklaşımı güçlendiren Hibrit Entegrasyon Platformu'dur (HIP). BIS, yalnızca EDI ve API değil, aynı zamanda MFT, IIoT ve E-Faturalama da dahil olmak üzere her türlü B55B entegrasyon senaryosunu mümkün kılan 2'ten fazla farklı iletişim adaptörü sunar.