U
Umut Boran Sarı
Misafir
Misafir
İnsanoğlu çocukluk yıllarından beri, hayatına bir hedef seçerek başlar. En basitinden kendisine bir meslek edinir ve yıllar geçtikçe de kendini tartarak, o hedefler doğrultusunda kendine bir yol haritası çizer. Ortaokulda ona göre çalışır, iyi bir liseye geçer. Liseden başarılı bir şekilde mezun olup, sınava girer ve istediği mesleği yapacağı fakülteyi kazanır. Tabii bu aşamalara gelmek için de çeşitli zorlukta kaynaklar bitirir, psikolojisini yönetir ve eksik olduğu konular üzerine daha çok yoğunlaşır. Böylece kendini donanımlı bir şekilde sınava hazırlar. Peki, işletmelerde, girişimlerde hatta kişisel konularda geleceğimizi şimdiden sağlamlaştırmak için neler yapıyoruz? İşte burada karşımıza SWOT analizi denilen bir kavram çıkıyor.
1960’lı yıllarda Harvard Üniversitesi’ndeki birkaç profesörün geliştirdiği bir tekniktir. SWOT analizini de kısaca açıklamak gerekirse; kendiniz veya işletmeniz için güçlü ve zayıf yönleri belirlemenizi sağlayan, olağan fırsatları ve oluşabilecek tehditleri analiz edip, geniş bir çerçevede değerlendirmemizi sağlayan bir analiz yöntemidir. SWOT, kelime anlamıyla Türkçeye;
“GZFT” olarak çevrilmektedir ama genel olarak, kelimelerin baş harfi olan “SWOT” şeklinde kullanılmaktadır.
SWOT analizi, iş hayatında işletmelerin, finans, iş geliştirme, insan kaynakları, yönetim departmanlarında sıklıkla kullanılmaktadır ve SWOT analizinin önceden yapılması çok önemlidir. SWOT analizi önceden yapıldığı zaman, olası tehdit unsurlarının meydana getirebileceği olaylar için tedbirler önceden alınmış olur. Tespit edilen zayıf yönlerimizi güçlü yönlerimizle bastırabilir yada geliştirebiliriz. Tehdit anını ise fırsata çevirebiliriz. Böylece daha sürdürülebilir bir işletme veya hayat elde ederiz. Aynı zamanda da işletmeler arası rekabeti arttırıp işletmelerin her açıdan gelişmesini sağlar.
SWOT analizi yapmak için kullanılan sorular konun türüne göre değişiklik gösterebilir. Örnek vermek gerekirse, finans alanındaki sorularda para mevzubahisse, şahsi alanda kişisellik ön planda olmaktadır. Soruları genel anlamda 4 ana başlığa ayırabiliriz.
Bu tarz soruları gittikçe arttırabiliriz. Bir olay üzerinden kısaca örnek vermek gerekirse;
“Daha iyi olduğunu düşündüğün bir okula nakil oluyorsun.”
Güçlü Yönleri : Daha iyi bir okuldan mezun oluyorsun, öz geçmişin daha çok ilgi çekiyor, yemek daha ucuz, daha iyi bir eğitim alıyorsun.
Zayıf Yönleri : Okula sonradan geldiğin için adaptasyon problemi yaşayabilirsin, bir sürü alttan dersin olabilir, okul daha uzak olabilir.
Fırsat Yönleri : Erasmus programından rahatça faydalanabilirsin, daha kolay iş bulursun, ulaşım daha kolaydır.
Tehdit Yönleri : Okulun uzayabilir, hiç arkadaşın olmayabilir, okulu sevmeyebilirsin.
şeklinde örnek verebiliriz.
Bence, bunlardan önce bir işletmenin ya da bir insanın ilk önce kendisini tanıması gerekir. Sorular ve bunlara çözümler akabinde gelir. Aziz Nesin’in dediği gibi “Herkes ‘Nesin’ diye çağırdıkça kendime geleyim istedim.” Bu yüzden herkesin kendisine “Nesin?” diye soru sorması gerekir. Kendini ölçmek ve ne istediğini bilmek bir işi yapmak kadar önemlidir.
Hadiii!
Herkes kendine güzel bir hedef belirlesin ve onun SWOT analizini yapsın. Saatler kurulsun ve aradaki değişimi de 1 sene sonrasında incelesin. Eminim ki çok fark olacaktır ve kendinizle gurur duyacaksınız.
Diğer içeriklerimize ve haberlerimize ulaşmak istersen seni
The post
1960’lı yıllarda Harvard Üniversitesi’ndeki birkaç profesörün geliştirdiği bir tekniktir. SWOT analizini de kısaca açıklamak gerekirse; kendiniz veya işletmeniz için güçlü ve zayıf yönleri belirlemenizi sağlayan, olağan fırsatları ve oluşabilecek tehditleri analiz edip, geniş bir çerçevede değerlendirmemizi sağlayan bir analiz yöntemidir. SWOT, kelime anlamıyla Türkçeye;
- Güçlü Yönler (Strengths)
- Zayıf Yönler (Weaknesses)
- Fırsatlar (Oppoptunities)
- Tehditler (Threats)
“GZFT” olarak çevrilmektedir ama genel olarak, kelimelerin baş harfi olan “SWOT” şeklinde kullanılmaktadır.
SWOT analizi, iş hayatında işletmelerin, finans, iş geliştirme, insan kaynakları, yönetim departmanlarında sıklıkla kullanılmaktadır ve SWOT analizinin önceden yapılması çok önemlidir. SWOT analizi önceden yapıldığı zaman, olası tehdit unsurlarının meydana getirebileceği olaylar için tedbirler önceden alınmış olur. Tespit edilen zayıf yönlerimizi güçlü yönlerimizle bastırabilir yada geliştirebiliriz. Tehdit anını ise fırsata çevirebiliriz. Böylece daha sürdürülebilir bir işletme veya hayat elde ederiz. Aynı zamanda da işletmeler arası rekabeti arttırıp işletmelerin her açıdan gelişmesini sağlar.
SWOT analizi yapmak için kullanılan sorular konun türüne göre değişiklik gösterebilir. Örnek vermek gerekirse, finans alanındaki sorularda para mevzubahisse, şahsi alanda kişisellik ön planda olmaktadır. Soruları genel anlamda 4 ana başlığa ayırabiliriz.
Güçlü Yönleri Belirlemek İçin Sorular
- Seni diğer işletmelerden/insanlardan ayıran hangi özelliklere sahipsin, nelerde üstünsün?
- Şirketin/Senin en iyi yapabileceğin şey nedir?
- Ne gibi avantajlara sahipsin, sahip olduğunu düşünüyorsun?
- Neyi yapmaktan gurur duyuyorsun ve insanlar seni takdir ediyor?
- Kendine güvendiğin konular hangisi?
- Güçlü bir yönetim kadrosuna sahip misin?
- Kendini yeterince tanıyor musun?
- Şirket çalışanları yeterince bilgili ve işe ilgili mi?
Zayıf Yönleri Belirlemek İçin Sorular
- Neleri kötü ve eksik yapıyoruz?
- Daha iyi yapmamız gereken konular hangileri?
- Eğer diğer insanlar benim zayıf yönümü söylese bu ne/neler olurdu?
- Olumsuz alışkanlıklarımız neler?
- Şirkete gelen olumsuz geri dönüşlerdeki sorunlar neler?
- Geçmişe dönük olumsuz projelerdeki problemlerin kaynağı nedir?
- Diğer işletmelerde olup bizde olmayan ne var?
Fırsatları Belirlemek İçin Sorular
- Dünyada ne gibi değişimler yaşanıyor ve ben şirket olarak bunun neresindeyim?
- Sektörün büyümesi sonucunda, sektörde nasıl daha fazla yer ederim?
- Daha fazla iş/para/itibar sağlar mı?
- Çevrede gelişen olaylara ayak uydurabilir miyim?
- İşletmemizde iş yükünü azaltacak makineler, teknolojiler kullanılıyor mu
Tehditleri Belirlemek İçin Sorular
- Beni ilerlememi engelleyen unsurlar neler?
- Olası bir pazar değişimine hazır mısın?
- İşletme olarak satılan ürünün parasının gelmemesi sonucu maddi sıkıntılara ayak uydurabilir misin?
- Meslektaşların arasında olası bir olumsuz rekabet var mı?
- Alanında iyi olan personeller işi bıraktığında, ürünlerin veya hizmetlerin kalitesinde bir değişiklik olur mu?
- Sektörde bizi yıkacak firmalar mevcut mu?
Bu tarz soruları gittikçe arttırabiliriz. Bir olay üzerinden kısaca örnek vermek gerekirse;
“Daha iyi olduğunu düşündüğün bir okula nakil oluyorsun.”
Güçlü Yönleri : Daha iyi bir okuldan mezun oluyorsun, öz geçmişin daha çok ilgi çekiyor, yemek daha ucuz, daha iyi bir eğitim alıyorsun.
Zayıf Yönleri : Okula sonradan geldiğin için adaptasyon problemi yaşayabilirsin, bir sürü alttan dersin olabilir, okul daha uzak olabilir.
Fırsat Yönleri : Erasmus programından rahatça faydalanabilirsin, daha kolay iş bulursun, ulaşım daha kolaydır.
Tehdit Yönleri : Okulun uzayabilir, hiç arkadaşın olmayabilir, okulu sevmeyebilirsin.
şeklinde örnek verebiliriz.
Bence, bunlardan önce bir işletmenin ya da bir insanın ilk önce kendisini tanıması gerekir. Sorular ve bunlara çözümler akabinde gelir. Aziz Nesin’in dediği gibi “Herkes ‘Nesin’ diye çağırdıkça kendime geleyim istedim.” Bu yüzden herkesin kendisine “Nesin?” diye soru sorması gerekir. Kendini ölçmek ve ne istediğini bilmek bir işi yapmak kadar önemlidir.
Hadiii!
Herkes kendine güzel bir hedef belirlesin ve onun SWOT analizini yapsın. Saatler kurulsun ve aradaki değişimi de 1 sene sonrasında incelesin. Eminim ki çok fark olacaktır ve kendinizle gurur duyacaksınız.
Diğer içeriklerimize ve haberlerimize ulaşmak istersen seni
Bu bağlantıyı görüntüleyebilmek için kayıt olmalı zaten üyeyseniz üye girişi yapmalısınız.
sayfamızdaki yazılarımızı okumaya davet ediyoruz. Bunun dışında kariyer, eğitim ve burs fırsatlarından haberdar olmak istiyorsan
Bu bağlantıyı görüntüleyebilmek için kayıt olmalı zaten üyeyseniz üye girişi yapmalısınız.
sayfamıza göz atmayı unutma!The post
Bu bağlantıyı görüntüleyebilmek için kayıt olmalı zaten üyeyseniz üye girişi yapmalısınız.
appeared first on
Bu bağlantıyı görüntüleyebilmek için kayıt olmalı zaten üyeyseniz üye girişi yapmalısınız.
.
Bu bağlantıyı görüntüleyebilmek için kayıt olmalı zaten üyeyseniz üye girişi yapmalısınız.